Geen Like apps maar Life apps

Geschreven door Anthony Bosschem op in de categorie Sociale media.

Het trendrapport  en onze presentatie voor social media forum waren voor Talking Heads ideale gelegenheden om alle trends neer te schrijven die we voelen opkomen. 

Vijf blogposts lang willen we de tijd nemen om deze trends ook op onze blog een plaats te geven. Met de nodige toelichting en vertaling naar de praktijk waar nodig. Zodat jullie er dit jaar - dat hopen we toch - gebruik van kunnen maken.

In deze eerste blogpost bekijken we de evolutie van Facebook, en de impact daarvan op het platform in 2012.

Facebook: het einde van de Like

Het nieuws van f8 eind oktober: de Like is dood en springlevend. Het speerpunt van Facebook's social graph krijgt er een heleboel broertjes en zusjes bij onder de noemer 'actions'. 

Iets 'leuk vinden' is daarbij maar een begin. Je kan ook dingen 'lezen', 'koken', 'beluisteren', ... Het resultaat: elke mogelijke actie kan aan Facebook gelinkt worden.

Frictionless sharing

Waar je vroeger expliciet een actie moest ondernemen om iets leuk te vinden - klikken op het duimpje - kan dit met acties vanzelf. 

Facebook hoeft niet te vragen wat je 'leest' of 'beluistert' als ze een koppeling hebben met de applicaties die je gebruikt om die acties uit te voeren. 

Het voordeel voor de publisher is dat het gedrag van gebruikers binnen applicaties sociaal versterkt wordt. Het voordeel voor de gebruiker zelf is een relevantere newsfeed en relevantere advertenties. 

Het voordeel voor Facebook is duidelijk: het krijgt een breder zicht op gedrag van gebruikers en kan dus relevantere - en duurdere - advertenties verkopen.

Actions + timeline = de verstevigde ruggegraat van Facebook

Deze 'actions' die impliciet gedeeld worden met Facebook zijn vooral interessant als ze binnen een ruimere context geplaatst kunnen worden. Een gebruiker die een maal in de week vegetarisch kookt zal beter reageren op andere advertenties dan iemand die altijd vegetarisch kookt.

Timeline biedt deze context in de breedste zin van het woord. De ambitie is om het volledige leven van de gebruiker in kaart te brengen. Dat is een schat aan informatie die leuk is om te doorbladeren voor de gebruiker maar op geaggregeerd niveau ook goud waard is voor adverteerders.

Wat met de data uit Actions? (Ken zelf uw gebruiker!)

Waar de sterke ligt van timeline + actions schuilt ook het gevaar voor jou als brand/publisher. Alle informatie over jouw gebruikers die je aan Facebook doorspeelt zal immers gebruikt worden om duurdere advertenties te verkopen aan diezelfde gebruikers. Met andere woorden: je maakt het duurder voor jezelf om aan eigen users te adverteren.

Je kan dit deels opvangen door de data die je doorspeelt aan Facebook ook zelf te gaan verzamelen. Dus maak je een applicatie die acties van gebruikers doorspeelt naar Facebook, probeer die info dan ook zelf op te slaan en te koppelen aan een gebruikersaccount. Zo kan je ook zelf een meer gerichte communicatie voeren naar je gebruikers, zonder daar Facebook voor in te schakelen.

Vertaal actions in jouw apps: bouw Life apps

De applicaties die voortvloeien uit de combinatie van timeline en actions vallen onder de categorie 'Life apps'. Ze vertrekken vanuit het standpunt van de gebruiker en de manier waarop die zich door het leven begeeft.

Als brand of publisher stel je je best de vraag op welke manier je thuishoort in de tijdslijn van die gebruiker: Welke interacties zijn er tussen jouw brand en de gebruiker? Wanneer en waar vinden die interacties plaats? Welke aspecten zijn er interessant om gedeeld te worden via sociale media? Hoe kan je dit 'frictionless' laten gebeuren? 

Het antwoord op deze vragen helpt je naar een duurzame applicatie. Like-apps (wedstrijden, stemmen, polls,...) hebben een functie maar zijn slechts een kort leven beschoren. Life apps hebben een impact op de core van jouw brand: ze leggen een (data)connectie met jouw gebruikers en helpen interacties te transformeren naar sociale gebeurtenissen. 

60 apps die het goede voorbeeld geven

Het begon met The Guardian maar intussen zijn er al een pak meer applicaties die de timeline en actions tandem succesvol toepassen. Een heel interessante lijst om inspiratie op te doen voor eventuele eigen toepassingen vind je op Venturebeat

Zelf aan de slag gaan met Actions? 

Wil je concreet aan de slag met actions, dan vind je op de Facebook Developers site alle technische  informatie die je nodig hebt. Heb je eerder hulp nodig bij het bedenken en uitvoeren van een concept, dan kan je ook steeds bij ons terecht.

Wat denken jullie: zijn Life apps de moeite waard om in te investeren? Waarom wel/niet? En zien we binnenkort brands met favoriete spotify nummers?

Reageer

Deze artikels interesseren je wellicht ook