Doei, engagement baits! Is de schreeuw om aandacht echt voorbij?

22 dec 2017

Like dit, comment dat. Deel deze link, tag die persoon. Je kent ze ongetwijfeld wel, de typische posts van Facebookpagina’s die schreeuwen naar acties, aandacht en reacties. Wel, binnenkort komt er een einde aan deze zogenaamde engagement baits. Begin deze week kondigde Facebook aan dat dergelijke posts in toekomst worden verbannen van het platform. Olé!

Al geven we stiekem toe dat het een makkelijke en snelle manier was om heel veel bereik te halen op korte termijn. Zoals een oud-voetbalwonder ooit zei: “Elk voordeel heb ’n nadeel”. We kunnen de woorden van Cruijf enkel en alleen maar bevestigen.

Waarom bant Facebook engagement baits?

Facebook heeft de laatste tijd heel wat kritiek moeten slikken over de kwaliteit van de content die verschijnt op haar platform. Daarnaast lieten heel wat mensen Facebook weten “not amused” te zijn met dergelijke spammy berichten. Verder zouden dergelijke berichten invloed hebben op het Nieuwsoverzicht algoritme, aldus Facebook. Mark Zuckerberg blijft niet bij de pakken zitten en neemt maatregelen om dergelijke posts niet te laten verschijnen in het Nieuws Overzicht.

Wat als ik nu toch eens.. gniffel, gniffel?

Neen, doe het niet. We raden je ten strengste aan om er gewoon mee te stoppen. Uiteraard niet met Facebook zelf, maar met het posten van gelijkaardige berichten. Door middel van een machine learning model, die engagement opspoort en detecteert, zullen posts aan bereik inboeten. Wie niet horen wil, zal voelen! Wie meermaals “over de schreef” gaat en geen toegevoegde waarde biedt, zal bestraft worden door Facebook.

Facebook wijst er wel op dat al wie om hulp, advies of aanbeveling vraagt, geen negatieve gevolgen van deze update zullen ondervinden. Dit geldt ook voor goede doelen. Hoe het algoritme dat kan bepalen, weet enkel Vadertje Tijd, en Facebook zelf natuurlijk. Ook wij zijn reuze benieuwd!

 Hoe kan ik scoren op Facebook?

  • Wees in de eerste plaats relevant voor je doelgroep. Bied daarom unieke content, content waar je doelpubliek écht iets aan heeft. Denk dus eerst goed na waar je je fans mee pleziert. Het bereik zal ongetwijfeld volgen.
  • Omzeil het algoritme en maak een groep aan. Zeker voor grotere bedrijven is dit een must. We schreven er eerder dit jaar al een blog over.
  • Zet in op video-live. Ga in dialoog met de je doelgroep.
  • Gebruik de Facebook poll, de functie dient voor iets.
  • Weetje; Facebook geeft voorrang aan video en 360 graden foto’s.
  • Begin met een beperkt budget aan adverteren
  • We spreken een algemene codetaal af voor de woorden deel, like, reageer en tag.

Voor de duidelijkheid, de laatste tip is een mopje. 😉


Heb je hulp nodig met Facebook of een ander Social Media kanaal? Geef gerust een seintje, wij helpen graag. Hups, let’s talk.