Geen social business zonder tools: Talking Heads en haar instrumenten

12 okt 2017

Online tools zijn in het leven geroepen door mensen, om het leven voor mensen gemakkelijker te maken. Dus waarom zou je er dan geen gebruik van maken? Talking Heads maakt gebruik van allerlei tools om het haar klanten, en uiteraard ook haar zelf, zo eenvoudig mogelijk te maken.

De onderstaande tools en software zijn diegene die we het meest gebruiken bij Talking Heads (en in samenwerking met onze klanten).

Interne en externe Talking Heads instrumenten

Dropbox is een gratis programma waarmee gemakkelijk foto’s, video’s en documenten gedeeld kunnen worden tussen computers. De Dropbox map met daarin jouw bestanden wordt gesynchroniseerd tussen alle computers waarop dropbox geïnstalleerd is zodat de bestanden die je op het kantoor aangepast hebt ook zichtbaar zijn op de laptop thuis.

 MailChimp is een hele handige gratis tool die het mogelijk maakt om nieuwsbrieven te maken en te versturen. Daarnaast kun je ook nog eens jouw mailinglijst beheren en kan je aanmeldformulieren heel eenvoudig integreren op jouw website.

Survey Monkey maak en publiceer je binnen enkele minuten online-enquêtes en bekijk je de resultaten in grafische vorm en in real time. Deze gratis onlinesoftware is handig in gebruik wanneer je naar klanten hun tevredenheid wil peilen.

De alles-alles-in-één software voor online CRM, facturatie en projectmanagement. Naargelang je wensen en behoeftes kan er een pakket op maat voor jouw organisatie of bedrijf worden gemaakt.

Google Calendar is eigenlijk een online agenda. Per account kunnen meerdere agenda’s gemaakt worden, die allemaal in één scherm worden getoond. Reuze handig! Met Google Agenda kunnen online afspraken gemaakt worden met andere mensen die een Google-account hebben.

Social media/digital marketing instrumenten:

Google Adwords is een advertentieprogramma van Google waarmee je kan adverteren in de zoekresultaten van Google. Je kiest dan bij welke zoekopdrachten je advertentie vertoont wordt en daar betaal je dan voor.

 Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

Met deze tool kun je zelf eenvoudig tags plaatsen op je website en deze vervolgens makkelijk aanpassen en beheren. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is eenmalig een Google Tag Manager code plaatsen op alle pagina’s van je website. Alle losse tags van bijvoorbeeld Google Analytics, Adwords, Adservers en overige netwerken kunnen van de website verwijderd worden en toegevoegd worden aan de container van de Google Tag Manager.

Hotjar is een conversie optimalisatie tool waarmee je kort gezegd inzicht krijgt in gedrag van je websitebezoekers. Via deze tool ben je in staat verschillende zaken te meten; Je kunt heatmaps en recordings aanmaken zodat je ziet waar op geklikt wordt. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden om je bezoeker om feedback te vragen middels een poll of vragenlijst. Met de bevindingen uit Hotjar kan je vervolgens aan de slag om je website en daarmee je conversiepercentage te verbeteren.

Buffer is een online tool en telefoon app die je kan gebruiken om gemakkelijk op meerdere sociale netwerken tegelijk te publiceren, je updates in te plannen en ze te verspreiden over de dag. Vervolgens kan je ook zien hoeveel clicks, retweets en replies je ingeplande tweets hebben gehad.

Hootsuite is een social media managementsysteem waar je tientallen social media-accounts kan beheren. Verder kan je gemakkelijk berichten plaatsen, inplannen en statistieken vinden.

SEO en SEA staan of vallen met het kiezen van de juiste keywords. Maar heb jij toevallig geen idee of gewoon weinig inspiratie wat een goed keyword is of waar je doelpubliek naar zoekt? Via de Yoast Suggest Tool krijg je verschillende suggesties rondom een woord. Zo heb je binnen de paar seconde meerdere suggesties die van pas komen voor je SEO en SEA.

Maak je heel veel gebruik van Instagram? Elke dag een foto posten is heel tijdrovend. De oplossing Onlypult! Via deze tool kan je al je Instagram posts op een gewenst tijdstip inplannen. Daarnaast kan je op Onlypult je foto’s zelf bewerken en de hashtags toekennen.

Tweetdeck is een handige tool wanneer je intensief gebruik gemaakt van Twitter.  Al je Tweets opvolgen, inplannen en publiceren? Dat kan allemaal met Tweetdeck. Het is een heel eenvoudig te hanteren instrument om al je accounts te beheren.

 

Handige Content instrumenten

Unsplash mag je niet echt zien als tool maar is een handige bron voor prachtige foto’s. De foto’s mag je zonder enkel probleem gebruiken voor je website, social media kanalen of slaapkamer. Handig als je op zoek bent naar professionele foto’s over een specifiek thema. Ook op www.flickr.com vind je op een gemakkelijke en gratis manier puike prenten.

Dankzij Canva mag iedereen zich designer wanen. Deze online grafische designtool is immers speciaal gericht op non-designers. Via dit instrument kan je allerlei foto’s bewerken, je tekst op plakken en eenvoudig ontwerpen op elk Social Media formaat. Gedaan dus met het zoeken naar foto’s op Google en het prutsen met social media afmetingen. Met Canva klaar je de klus vanaf nu gewoon zelf.

Wil je eens iets anders dan Canva proberen? Doe eens zot en kies voor Crello. Deze designtool lijkt qua lay-out en functies griezelliggoed op Canva maar is toch lichtjes anders.

Ook al die mottige en lange links beu op Social Media posts? Ta-da, voor dit probleem is Bitly uitgevonden. De tool is een link-shortener die van lange ingewikkelde links een korte versie maakt. Heel praktisch voor op Twitter. Maar het oog wilt ook wat! Facebook en Instagram hebben er dus ook baat bij. Daarbij zijn ook de statistieken die je er bij krijgt een schat aan informatie.

 Heb je geen tijd en nog minder inspiratie welke content je moet posten op je Social Media kanalen? Maak je geen zorgen, wij zijn er voor u! 😉

Eén van onze specialiteiten is namelijk het bedenken, produceren en aanvullen van bestaande en onbestaande contentkalenders. Wil je meer weten hoe zo’n kalender nu precies uitziet? Let’s talk, de koffie staat al klaar.