Google verdubbelt lengte meta descriptions

13 dec 2017

Recentelijk verdubbelde Google de toegestane lengte van een meta description. Olé, Google doet zo een “Twitterke”. Maar wat zijn de gevolgen van de verdubbeling aan tekens? Nooit meer jongleren met taal of zit er iets meer achter?

Een meta description wat is dat voor een beest?

De meta description is een stukje code dat kort de inhoud van je webpagina omschrijft. Die code neemt Google over en geeft het weer in haar zoekresultaten.  Ondanks de meta description niet zichtbaar is op je website, is ze toch belangrijk voor je website en haar webpagina’s. Google gebruikt de meta descriptions namelijk om webpagina’s te beschrijven in de Google zoekresultaten. Als je nog geen meta description hebt toegevoegd aan je webpagina’s dan toont Google bepaalde zinsdelen of losse woorden. Niet echt aantrekkelijk om op te klikken, n’est-ce pas?

“Zwarte copy is de meta description tag”

Het belang van een goede meta description

Ondanks het feit dat de meta description geen enkele invloed heeft op je positie in Google, is ze toch oh zo reuze belangrijk voor je. Ahja, waarom dan wel? Simpel, een goed geschreven meta description zal de surfer veel sneller verleiden om door te klikken naar je pagina. Een webpagina zonder meta description is zoals een lief hebben met rotte tanden, niet aantrekkelijk!

Een meta description volgens de regels van de kunst bevat de volgende drie elementen:

  • Correcte en beschrijvende taal.
  • Een aantrekkelijke call-to-action.
  • Keywords/zoekwoorden verweven doorheen de tekst.

De lengte van de meta descriptions verdubbelt

Bon, Google doet dus een “Twitterke” en verdubbelde het aantal meta description tekens. Terwijl we eerst 160 tekens konden gebruiken om een webpagina te beschrijven, dan mogen we er nu 320 tekens hanteren. Olé!

Het officiële statement van Google luidt als volgt: “We recently made a change to provide more descriptive and useful snippets, to help people better understand how pages are relevant to their searches. This resulted in snippets becoming slightly longer, on average.”

Wil dat nu zeggen dat je direct het roer moet omsmijten en vervolgens al je bestaande meta descriptions moet verlengen?

Neen, want besef dat …

  • Op mobile is de wijziging momenteel nog niet doorgevoerd. Zorg er dus zeker voor dat je belangrijkste zaken over je pagina zeker in de eerste 155 tekens vermeld.
  • Google eigenlijk niet echt het aantal tekens telt, maar het aantal pixels. De letter ‘W’ neemt bijvoorbeeld zo meer ruimte in dan de letter ’i’. By the way, een spatie is ook teken.
  • Je niet perse je aantal tekens MOET verlengen maat KAN verlengen. Aantrekkelijke copy waar keywords in zijn verweven blijft nog altijd het belangrijkste. UGH!

Sta jij te kriebelen om je meta descriptions of je volledige SEO te optimaliseren? Helaas weet je niet waar te beginnen? Talking Heads helpt graag. Kom op! Let’s talk!