Vijf tips voor een supercalifragilisticexpialidastiese workshop

10 nov 2017

Binnen enkele dag is het zover! Je moet een workshop of presentatie geven maar weet niet waar te beginnen. Laat staan hoe te beginnen. Het angstzweet komt op en vindt zich een baan onder je oksels. Zweetdruppel per zweetdruppel. Ela, éla panikeren is toch helemaal niet nodig? Dankzij onze inzichten maak je van je volgende presentatie of workshop er gegarandeerd een supercalifragilisticexpialidastiese presentatie van.

1.Stel jezelf de vraag; Wat is de reden en welke boodschap wil je meegeven?

Vooraleer je als een wervelwind en vol goede moed aan je presentatie begint, moet je jezelf eerst enkele vragen stellen. De antwoorden op deze vragen zijn van goudwaarde tijdens het maken van je presentatie/workshop:

  • Wat is de reden van je presentatie of workshop?
  • Wat is het uiteindelijke doel van je presentatie of workshop?
  • Welke boodschap wil je zéker meegeven?

Door zelf het antwoord te geven op deze vragen, zal je belangrijke inzichten verwerven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een publiek slechts drie zaken onthoudt na het bijwonen van een presentatie. Denk dus goed na waar je je focus legt tijdens de presentatie en wat je zeker wilt dat het publiek onthoudt.

2. Besef wie voor je zit

Je kan je presentatie een extra boost geven door in te spelen op de leefwereld van je publiek. Daarvoor moet je uiteraard eerst onderzoek doen naar wie er voor je zit. Ga na wie jouw doelpubliek is, waar hun interesses liggen en wat hun reeds vergaarde kennis is over het desbetreffende thema van die dag. Daarna verzamel en koppel je al deze informatie aan je boodschap. Versterk je boodschap met de verworven gegevens! Je moet spelen met je publiek, echt goed weten wat ze leuk en interessant vinden. Het publiek is immers jouw vriend, niet jouw vijand.

3. Creëer een verhaal, doe aan storytelling

Haal de gebroeder Grimm in je naar boven en maak een sprookje van jouw presentatie. Doe eens zot! Begin je verhaal met een opvallende anekdote, stel eenverrassende vraag of toon een opmerkelijke afbeelding aan je publiek. Zoek aandacht. Grijp die aandacht. Maar het belangrijkste van al is, hou die aandacht gedurende heel je presentatie vast. Creëer een rode draad die op een subtiele manier aanwezig is op elke slide van je presentatie. Deze rood draad moet het ritme van je presentatie bepalen en zorgen dat je niet verdwaalt in je eigen woorden, je eigen verhaal. Tenslotte moet je einde een samenvattend geheel zijn van je hele verhaal, je volledige presentatie.

4. Maak een knal presentatie met knal materiaal!

Het verhaal is geschreven de volgende stap is je verhaallijn gieten in een presentatie-tool naar keuze. Hierbij mag je het voorbereidend werk zeker niet onderschatten bij het maken van een presentatie! Elke goede presentatie is een presentatie waar veel tijd en energie is ingekropen. Wie het tegendeel zegt, is een zeveraar.

Fleur je presentatie op met spetterende afbeeldingen, interessante voorbeelden en grappige anekdotes. Gebruik zaken die je allemaal kan linken aan je boodschap met behulp van je rode draad. Een presentatie heeft naast een ondersteunende functie, voornamelijk een versterkende rol. Daarom moet je extra aandacht besteden aan het kiezen van kleuren, afbeeldingen en lettertypes die je gaat gebruiken tijdens je presentatie. Think outside the box! Heb je geen inspiratie? Laat je dan inspireren door presentaties die bij jou zijn blijven hangen.

5. Oefen, oefen, oefen!

Je presentatie valt of staat met zelfvertrouwen. Krik je zelfvertrouwen op door héél veel te oefenen. Herhaal, herhaal, herhaal tot je er bijna bij neervalt. Vertrouw ons, het spreekwoord “oefening baart kunst” is geen leugentje. Wees daar maar zeker van!


Wil je weten welke workshops of presentaties wij aanbieden? Bekijk gerust ons aanbod! 😉

We beloven je, we maken er altijd iets onvergetelijks van.

Social Media

Digitale marketing

Informatie & Inspiratiesessies