Is jouw webshop klaar voor Black Friday?

21 nov 2017

Kruis allemaal vrijdag 24 november aan in je agenda! Op die dag start het wereldbekende Black Friday, het grootste en bekendste e-commerce-event ter wereld. Tijdens de periode tussen Black Friday en Cyber Monday worden namelijk wel honderdduizenden producten en merken voor korte tijd aangeboden met enorme kortingen. Black Friday is daarom voor ontzettend veel consumenten het moment om massaal online producten en merken in te slaan. De kerstperiode staat immers voor de deur, weetjewel.

Ook bij de (Belgische) retailers wordt het fenomeen jaar na jaar populairder, want.. de omzet en volume nemen toe. De snelle opkomst van Black Friday in België zorgt voor grote kansen bij Belgische retailers. Kansen die retailers echter wel moeten grijpen. Wij geven je alvast een duwtje in de rug door vijf tips met jullie te delen.

Tip 1: Zorg voor voldoende servicecapaciteit

Een heel voor de hand liggende tip die in de praktijk toch nog weleens wordt vergeten: servicecapaciteit. Zorg dat je webshop het bezoekersaantal aankan. Een site die offline is vanwege te weinig capaciteit is een ware omzetkiller. Zorg er daarom voor dat er altijd een IT-collega bereikbaar is.

Tip 2: Bereid je communicatie op tijd voor

Hoe ga je je onderscheiden van je concurrenten? Iedereen doet namelijk mee. Bepaal hoe je voor en tijdens deze drukke periode ga communiceren? Ga je voor een specifieke Black Friday landingspagina of net niet? Na deze vragen te hebben beantwoord bepaal je het beeld en de boodschap van je campange. Eens deze zijn bepaald kun je overgaan tot de content creatie: newsletters, advertising banners, websitecommunicatie, social posts, etc.

Tip 3: Techniek staat voor alles

Is het technisch mogelijk om de kortingen reeds in te regelen? Zet dan alvast alles klaar. Zorg dat de artikelen duidelijk zijn afgeprijsd, voeg eventueel een extra menu-item toe. Kortom, zorg dat alles snel en makkelijk te vinden is voor de bezoekers. Houd er ook rekening mee dat de koppelverkopen juist worden verrekend in de shopping bag.

Tip 4: Testen, testen, testen

Test alles goed door op alle devices, laat mobile deze keer dus zeker niet in de kou, en in alle webbrowsers. Zorg ervoor dat alles werkt en duidelijk wordt gecommuniceerd. Haal de fouten eruit zowel de kleine als de grote. Zie niets over het hoofd, je wil toch optimaal profiteren van de Black Friday periode?

Tip 5: Zorg dat je het aankan!

Niets zo vervelend voor consumenten om getriggerd te worden via een banner en op een webshop komen waar meer dan de helft al is uitverkocht. Optimaliseer de logistiek, verruim bezorgingstijd en zorg voor extra capaciteit in het distributiekanaal. Wees op alles voorbereid.


Kwamen deze tips helaas te laat voor jou dit jaar? Dat is helemaal niet erg! Bewaar ze  goed en gebruik ze  bij een volgende Black Friday-editie. Heb je nog tips nodig om je webshop op te starten of verder te optimaliseren? Geef ons gerust een seintje! Let’s talk.