Online Marketing Trends 2017

25 jan 2017

Inmiddels is het nieuwe jaar volop gestart, iedereen is bezig met het verwezenlijken van de goede voornemens. In de afgelopen twee maanden zijn er vele trends en voorspellingen voor 2017 gedaan op online marketing gebied.

Tijd om de trends die zijn voorspeld voor 2017 nog even kort onder de loep te nemen.
 

Talking Heads licht de vijf belangrijkste online marketing trends in 2017 voor je uit:

Mobile, the story continues

Het gebruik van internet via mobiel zal steeds verder groeien. We zijn daar al redelijk aan gewend geraakt in 2016, toen was die trend ook al een belangrijke. Deze trend is dus niet helemaal nieuw.

Wat wel nieuw is in het mobile verhaal, is de stap die Google in haar rankings gaat maken in 2017. Dit jaar wordt de indexatie van mobiel en desktop van elkaar losgekoppeld, wat betekent dat er websitepagina’s gerankt worden voor mobiel en desktop.

Een goede website die dus ook mobiel goed is opgebouwd is in 2017 zeker onmisbaar!

Power of platforms: Social selling

Over deze trend werd jaren geleden al gesproken. De consument laat echter nog eventjes op zich wachten. De grote social media bedrijven echter niet, die geloven heilig in social selling. Op Facebook, Twitter en Pinterest verschenen grote ‘shop nu’ buttons. Deze bestelmogelijkheden verwachten we ook voor andere sociale platformen. We zagen dat Instagram eind 2016 ook volgde en…er zijn geruchten dat er een e-commerce toepassing zal komen in Snapchat.

In 2017 voorzien we de nodige innovaties en tools die ervoor dienen het shoppen in Social Media apps zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen.

Je zult zien dat je binnenkort heel gemakkelijk via de social platformen kunt shoppen.

Paid advertising will be booming!

We weten dat betaald adverteren al populair was. Guess what…het blijft komend jaar nog populair en gaat nog net wat groter worden.

Het doelgericht adverteren wordt populairder en vooral belangrijker in tijden dat de overvolle tijdlijnen in Social Media niet altijd even goed meer te bereiken zijn op een organische manier.

Uiteraard blijft in het geval van Google de organische zoekmachine score het belangrijkst. Het effect van advertising is optimaler wanneer de website SEO-geoptimaliseerd is.

Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence)

Niet zozeer een trend voor 2017, maar wel een begrip waar we steeds meer over gaan horen en wat door meerdere grotere giganten geïntegreerd zal worden: Artificial Intelligence.

Volgens de wereldberoemde wetenschapper Stephen Hawking kan kunstmatige intelligentie het einde van de mensheid betekenen. Dat is wat ons betreft wat ver gedacht, zeker is wel dat er door artificial intelligence een einde komt aan een volledig gecontroleerde wereld waarbij programmeurs de computers ingeven wat ze moeten doen. De invloed van Artificial intelligence is niet enkel belangrijk in bijvoorbeeld de auto-industrie, maar zeker ook in de online marketing wereld.

De grote bedrijven zijn onderling al een strijd aan het voeren om het grootste overkoepelende AI-platform te worden. Amazon lanceerde eerder al haar nieuwe Amazon AI-Platform. Google stelde eerder haar onderzoek platform Tensorflow tot beschikking.

AI biedt veel mogelijkheden. Verslaglegging van persoonlijke gesprekken met collega’s en klanten kunnen momenteel niet heel makkelijk worden geanalyseerd. Hierdoor kunnen er geen overkoepelende conclusies getrokken worden. We gaan zien dat AI het voor bedrijven gemakkelijk maakt dit wel te kunnen doen waardoor tekstuele content input kan zijn waarop beslissingen genomen kunnen worden.

We gaan hier nog veel over horen!

Video blijft hot

Video is niet nieuw, maar door de steeds verbeterende mobiele technologie is video de laatste jaren nog populairder geworden. In 2017 zal video nog meer uitbreiden. 

Video’s worden op meerdere apparaten, soms tegelijkertijd bekeken. Vooral live streaming is populair. Facebook sprong alvast op deze kar met ‘ Facebook Live’ te lanceren in 2016. Niet heel lang erna kwam ook Twitter met een live stream optie.

De ‘tijdelijke’ live video content maakt een groei door. Denk aan de verhalen in Snapchat en de Instagram story optie. Met video kun je je volgers laten meegenieten van een ervaring. Daar draait het vandaag de dag om. Het is zoals Periscope zegt: “Video lets you explore the world through the eyes of somebody else”.

Dit zijn wat ons betreft de belangrijke trends voor het komende jaar. Natuurlijk houden we je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing.