Social Newsflash – Oktober 2018

31 okt 2017

We delen deze maand graag een aantal Social Media nieuwtjes met jullie:

Wat staat er deze keer op het menu?

  • Uit de biecht LinkedIn; Hoe meer bereik halen met jouw bericht?
  • De Explore Facebook feed. Een vloek of een zegen?
  • Instagramstories poll: stel je vraag aan jouw doelpubliek
  • Samen is toffer dan alleen; Live gaan met vrienden op Instagram
  • Instagram stories delen op Facebook
  • Facebook en dynamische advertenties, interessant

Uit de biecht LinkedIn; Hoe meer bereik halen met jouw bericht?

Weet je het nog dat je tijdens het posten van je laatste bericht op LinkedIn¬† je gebruik maakte van; een boeiend stukje copy, een aantrekkelijke afbeelding en een link die perfect doorlinkt naar een welbepaalde websitepagina. Het resultaat? Het bereik van het bericht was net zoals het weer, “genen vetten”. Hoe dat komt? LinkedIn en haar complexe algoritme. Zo wil LinkedIn dat je op haar platform blijft en niet vertrekt naar andere website-oorden. Een bericht met een externe link wordt door het algoritme minder getoond omdat de kans groter is dat je vertrekt van het platform. Hoe kan je nu toch gebruik maken van een externe link in je bericht zodat het geen invloed heeft op je bereik?

  1. Post een bericht met enkel en alleen tekst
  2. Gebruik dus geen externe linken in je copy die je buiten LinkedIn brengen
  3. Maak ook geen gebruik van afbeeldingen
  4. Plaats de link waar je je volgers naartoe wil brengen in de eerste comment
  5. Communiceer in je bericht dat je de link kan terugvinden in de eerste comment
  6. Geniet van het resultaat op vlak van bereik ūüėČ

Een nieuwe Facebook feed, de explore feed. Een vloek of een zegen?

Nog een nieuwe functie op Facebook, ol√©. Maak kennis met de Explore Feed!¬† Het broertje van het reeds bekende ‚ÄúNieuwsoverzicht‚ÄĚ die in het Nederlands onaantrekkelijk naam “Overzicht ontdekken” heeft gekregen is nog niet bij iedereen zichtbaar op zijn of haar profiel.Heb jij de feed met het raketicoontje al gezien?

In tegenstelling tot de gewone News Feed adviseert het Facebook algoritme, alternatieve content van pagina’s die jou mogelijks wel interesseren. Het idee achter de nieuwe feed is om Facebookgebruikers te helpen meer content te laten ontdekken, naast alle berichten van vrienden en pagina‚Äôs die ze reeds hebben geliked.

Klinkt leuk en tof. MAAR, maar en een grote maar‚Ķ Deze maand kwam de explore feed even in opspraak in social media land. Dit door een een experiment dat Facebook uitrolde in zowel Slovakije, Sri Lanka, Servi√ę, Bolivi√ę, Guatemala als Cambodja. In deze landen werden alle posts van pagina‚Äôs en publishers verplaatst van de News Feed naar de Explore Feed. Hierdoor kelderde het organische bereik tot wel 70% in bovengenoemde landen. Dit kwam omdat de Facebookgebruikers enkel en alleen nog gesponsorde berichten √©n nieuws van vrienden zagen in hun nieuwsoverzicht.

Hierdoor stond de social media ‚Äúbusiness‚ÄĚ deze maand even in rep en roer. Even maar, want al snel kwam Facebook het vuurtje blussen met een offici√ęle mededeling. Facebook verklaarde dat het louter om een test ging en dat dit experiment niet verder wordt doorgevoerd in de toekomst. Meer nog! In een poging om meer transparantie te geven hoe Facebook de content rangschikt in het nieuwsoverzicht, maakte het bedrijf¬† enkele richtlijnen bekend voor publishers. Meer weten over die specfieke richtlijnen? Wij schreven er afgelopen maand dit over in onze blog. Wordt ongetwijfeld vervolgd ūüėČ

 Instagram stories poll; stel vanaf nu je vragen aan je publiek

Heb jij hem al gebruikt, de nieuwste optie van het populaire Instagram? Wij alvast wel! Maar hoe werkt die poll nu juist? Heel eenvoudig; je stelt een vraag aan je volgers en laat ze vervolgens kiezen tussen twee antwoorden. Polls voeg je toe als sticker op de foto of video die je als verhaal publiceert. Zodra je de poll hebt gepubliceerd, is het voor je volgers mogelijk te stemmen op de afbeelding of video. Nadat er iemand heeft gestemd, kan diegene direct de tussenstand zien. Bekijken je volgers je verhaal later nog eens, dan zien ze hoe de stand er dan voor staat. Heel leuke functie met veel potentieel die veel interactie kan uitlokken bij je volgers. Wij raden het je aan! Gebruik de poll en weet wat er leeft bij jouw doelpubliek.

Samen is toffer dan alleen; Ga vanaf nu live met vrienden op Instagram

Het was al eerder meegedeeld door Instagram, maar nu is het ook een feit! Dankzij de live-functie die eerder al was ingebouwd in de applicatie, is het vandaag nu ook mogelijk om samen met je vriend of vriendin, nonkel of oma live te gaan. Woe-hoe! Waar vind je die coole live-functie dan? Heel simpel. Je volgt dezelfde stappen zoals je vroeger, die tijd toen je alleen live ging, met het verschil dat je deze keer de keuze krijgt om iemand toe te voegen aan je livestream. Weet jij al met wie je de volgende keer live gaat? Nee? Dan mag je ons altijd volgen op ons Instagramaccount!

Instagram stories kan je nu ook delen op Facebook

Facebook en stories, het is vooralsnog geen geslaagd huwelijk. Facebook geeft echter niet op en doet nog maar eens een offensief(je). Deze keer willen ze Instagrammers tijd doen besparen door het mogelijk te maken om Stories door te plaatsen op Facebook. Het omgekeerde proces is jammer maar helaas nog niet mogelijk (Facebook Stories op Instagram te plaatsen). Inderdaad, nog niet. Facebook deelde wel mee dat dit in de toekomst mogelijk wordt. Doordat het doorplaatsen vanaf Instagram nu automatisch gebeurt, is de stap voor Instragrammers veel kleiner om nu ook foto’s te delen op Facebook.

De reden waarom Facebook zoveel inzet op stories? Simpel, Snapchat nog een kopje kleiner maken. Traag maar gestaag lijkt het Facebook te lukken. Mensen willen namelijk verhalen en dat weet Facebook maar donders goed.

 

Nieuw op Facebook; dynamische advertenties

Wat zijn dynamische advertenties? Met dynamische advertenties is het mogelijk om automatisch te vari√ęren met verschillende elementen in een advertentie. Zo kan je variaties aanbrengen in de titel, afbeeldingen, video‚Äôs, tekst, de beschrijving en CTA-button. Dankzij deze feature krijg je¬†veel waardevolle inzichten, die je meeneemt naar volgende campagnes. De nieuwe feature is nog niet beschikbaar op ieders account. Deze feature is tot nu toe alleen uitgerold in de grotere advertentieaccounts (met hoge¬†spend). Hopelijk gebeurt dit later ook in de kleinere accounts. Meer info? Check alvast deze blog.