Sociale media in verandering: cijfers over evoluties in het digitale landschap

25 feb 2015

Dat de digitale wereld in constante verandering is, zal niemand ontkennen en zeker wij bij Talking Heads niet. Her en der schieten nog steeds sociale netwerkplatformen en social apps als paddenstoelen uit de grond die samen het digitale landschap steeds van een nieuwe kleur voorzien. Hoog tijd om het succes van deze sociale netwerken nog eens te evalueren!

Naar aanleiding van GlobalWebIndex, ‘s werelds grootste en meest gedetailleerde marktonderzoek naar de digitale consument, werden onlangs de headlines uit hun laatste jaarlijks onderzoek in de Social Summit 2014 gepubliceerd. Het leek ons dan ook interessant om de belangrijkste globale evoluties even onder de loep nemen en te toetsen aan Belgische cijfers afkomstig van Bruno Peeters van B.V.L.G.

De grootste evolutie is de toe- en afname van actief gebruik van sociale netwerken.

Groei in accounts en actieve gebruikers op de top sociale netwerkplatformen van 2014
(Bron: GWI Social Summit Q4, 2014)
  • Groei in actief gebruik

De grootste groei, overheen alle sociale netwerken, vond in 2014 globaal gezien plaats bij Pinterest (+97%), Tumblr (+95%), Instagram (+47%) en LinkedIn (+38%).
In België werd bij LinkedIn de grootste groei vastgesteld, waar er op een jaar tijd 23% nieuwe gebruikers bijkwamen om uiteindelijk op 2,4 miljoen Belgische accounts te stranden. Opmerkelijk is dat de aanhoudende trend naar meer gediversifieerde netwerkvormen (voor elke bezigheid is er wel een apart netwerk te vinden) en de groei van kleinere sociale platformen cijfermatig ondersteund worden door zowel de Social Summit 2014 als B.V.L.G.

  • Daling in actief gebruik

Voor wat betreft de daling in (actieve) gebruikers, was Facebook het enige grote netwerk dat een globale daling in het actieve gebruik (-9%) kende in 2014. Deze daling deed zich vooral voor bij het jongere segment van Facebookgebruikers, namelijk 16 tot 34 jarigen (samen goed voor -23%). Er doet zich dus een interessante globale evolutie voor ten aanzien van Facebook: Facebook wordt steeds meer passief gebruikt, als een tool om op de hoogte te blijven van belangrijke updates van de wereld en mensen rondom ons, zonder het actief te gebruiken door zelf te reageren of iets te posten.
Ondanks deze bevinding, kende Facebook het voorbije jaar toch nog een (matige) stijging van 7% in het aantal actieve Belgische gebruikers. Maar hoe dan ook is Facebook (globaal én nationaal) nog altijd het grootste en meest populaire sociale netwerk met de meeste leden en actieve gebruikers, gevolgd door YouTube, Twitter en Google+.

Actieve gebruikers van de top sociale netwerkplatformen, gerangschikt naar leeftijd (Bron: GWI Social Summit 2014)
(bron: GWI Social Summit Q4, 2014)

De multi-networking trend werkt het passief gebruik van sociale netwerken in de hand. Gemiddeld genomen is een volwassene ingeschreven op 5,54 sociale netwerken maar desondanks is hij slechts op 2,85 van hen écht actief aanwezig. Verder zorgt deze trend ook voor een toenemende overlapping in de gebruikersprofielen van de meest gebruikte sociale netwerken (Facebook, YouTube, Twitter en Google+). Zo hebben bijvoorbeeld 9 van de 10 Facebookgebruikers ook een account op YouTube, Twitter en Google+, waardoor het publiek van deze media dus steeds meer met elkaar overlapt.

De top 10 snelst groeiende social/messaging apps in 2014 (bron: GWI Social Summit 2014)
(bron: GWI Social Summit Q4, 2014)

Tot slot ziet het er naar uit dat mensen meer tijd spenderen aan sociale netwerken (gemiddeld 1,72 uur per dag). Mensen beperken zich dan ook niet tot sociale netwerken, ze gebruiken ook allerlei social apps om met elkaar in contact te staan. Facebook heeft op dat gebied de positie ingenomen als populairste aanbieder, met Facebook Messenger en WhatsApp als paradepaardjes. Maar toch is het Snapchat die globaal gezien de snelst groeiende social/messaging app van 2014 is, met een overweldigende vertegenwoordiging bij tieners. En aangezien we ons allemaal min of meer herkennen in het ‘always connected’ verhaal waarbij we het huis niet verlaten zonder onze smartphone, komt het wellicht niet als een verrassing dat de voornaamste motivatie achter de aanwezigheid van jongeren (16-24 jaar) op sociale media dan ook is vanwege ‘the fear of missing out’. Bij ouderen (55-64) is het dan weer ‘to keep up with the rest’.

Ben je benieuwd naar meer cijfers en statistieken over evoluties in het digitaal landschap en de ‘digital consumer’? Hier vind je alvast het uitgebreide rapport (met afbeeldingen!).

CORRECTIE: Bart Van de Vel (@bartvandevel) wees er ons op dat Facebook niet communiceert over totale ledenaantal maar over aantal actieve gebruikers. Bedankt voor de correctie, Bart!