Talking Heads: Social Newsflash november

1 dec 2017

Wij delen graag in onze Social News Flash van november enkele Social Media nieuwtjes met jullie. Wat staat er in de maand november op het Social Media herfst-menu? Wel, wij schotelen je de volgende topics voor.

  • Facebook transparanter over advertenties
  • Snapchat in een nieuw jasje
  • Instagram wordt een beetje Twitter en ook een beetje Snapchat
  • Facebook en haar nieuwe event/group Stories
  • Uit de biecht Facebook: verandering focus van likes, comments en shares naar..
  • Twitter deed deze maand een beetje gek
  • Social Media Extra’s

Facebook deze keer transparanter over advertenties

Facebook deelde vorige maand mee transparanter te willen zijn over de spelregels die de plaatsjes op het Nieuwsoverzicht bepalen. Deze maand zijn de advertenties aan de beurt! In Canada loopt er momenteel een experiment waar je de advertenties kan bekijken die een pagina op Facebook laat zien. Dit is in lijn met het doel van Facebook om transparant te zijn over de advertenties die op het platform worden gepubliceerd. Door naar de actieve advertenties van een pagina te kijken, krijg je meer inzicht in alle advertenties die de pagina weergeeft, ongeacht of je deel uitmaakt van de beoogde doelgroep. Wij zijn alvast benieuwd wanneer België aan de beurt is.

Snapchat in een nieuw jasje

Als je Snapchat regelmatig gebruikt zien de verandering er misschien niet zo dramatisch anders uit. Zo is er niet veel veranderd aan de basis functionaliteit van Snapchat. Hoe je een Snap neemt of verstuurt, of hoe je vrienden vindt en toevoegt, blijft zoals je het reeds gewoon bent.

Wat is er dan zo bijzonder? Wel, de app wordt eigenlijk gewoon overzichtelijker. Zo wordt in de vernieuwde Snapchat pagina waar alle Stories stonden samengevoegd met de pagina waar je berichten kon lezen. Verder introduceert Snapchat een strikte scheiding tussen de “commerciële” en “persoonlijke” kant van Snapchat. Zo zal je aan de linkerkant alle content van je vrienden vinden en aan de andere kant, de rechterkant dus, alle commerciële zaken, zoals gesponsorde berichten van media-aanbieders en merken.

Instagram wordt een beetje Twitter en een beetje Snapchat

De mannen en vrouwen van de TheNextWeb ontdekten afgelopen maand dat Instagram volop aan het testen is met verschillende nieuwe features. Cool. Al moeten we wel constateren dat Instagram de mosterd is gaan halen bij enkele andere Social Media kanalen! Bijvoorbeeld bij Twitter. Zoals je op de onderstaande afbeelding kan bewonderen, test Instagram met een nieuwe knop waar je direct foto’s kan retweeten, we bedoelen uiteraard regrammen.

Daarnaast test Instagram ook met GIFs die je als bericht of bij je Stories zou kunnen plaatsen en met afbeeldingen die je rechtstreeks via Whatsapp kan doorsturen. Verder bekijkt Instagram of het leuk zo zijn om Instagramkiekjes te kunnen opslaan. Iets dat toch verdacht veel lijkt op een bekende functie van Snapchat, niet?

Nieuw op Facebook; Stories voor events en groepen

In essentie zijn deze speciale Stories het best te vergelijken met een persoonlijke hashtag waar gelijkgestemde content kunnen toevoegen op of over een welbepaalde plaats of event. Alle afbeeldingen over de groep of event worden zo verzameld op één plaats en kunnen geraadpleegd worden door de betrokkenen. Deze functie kan een toegevoegde waarde creëren voor grote events zoals TomorrowLand of kleinere events zoals bruiloften. Ga jij hem gebruiken. Wij zouden wel eens durven. Misschien wel bij een volgend lunchboxsessie.

Facebook product manager Connor Hayes geeft meer duiding “Give multiple people the opportunity to tell a Story from multiple different angles. People will see Stories on their Event and Group pages, as well as atop their News Feed. They’ll be able to post while inside Events and Groups, or get the option to share there on the Facebook Stories share sheet.”

Uit de biecht; Facebook verandert focus van likes, comments en shares naar..

Laten we duidelijk zijn, de hoeveelheid likes, comments en shares dat je op berichten haalt blijft belangrijk, echter winnen bereik, frequentie, verkeer en conversiebijdrage steeds meer aan belang. Dat het ene met het andere te maken heeft? Klopt! De focus van enkel en alleen te kijken naar interactie verschuift naar de bovengenoemde factoren. Zo adviseert Facebook het gebruik van nieuwe advertentieformats op vlak van bereik en frequentie, in plaats van de traditionele engagement ads.

Twitter deed deze maand een beetje gek!

Begin deze maand verdubbelde Twitter de maximale lengte per tweet van 140 naar 280 tekens. Twitter laat zo een heilig huisje sneuvelen. Bijgevolg zijn de reacties op Social Media op deze doorgevoerde nieuwigheid dan ook verdeeld. Verder kondigde Twitter aan dat het even geen verificatie-vinkjes meer gaat uitdelen. Twitter postte, natuurlijk wat had je anders gedacht, een Tweet met wat meer duiding. “Verification was meant to authenticate identity & voice but it is interpreted as an endorsement or an indicator of importance. We recognize that we have created this confusion and need to resolve it. We have paused all general verifications while we work and will report back soon.” Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Btw in Gent konden we eind November al genieten van een sneeuwstorm, binnenkort misschien wel van een handige, gestructureerde Tweet-storm.

Social Media Extra’s (*kuch* Facebook extra’s dus)

1. Facebook lanceert een nieuwe Customer Chat-plugin die je kan integreren in je website. Deze plugin maakt het voor de bezoekers van je website mogelijk om je vanaf een website een Messenger-bericht te sturen.

2. Voor de Facebook-adverteerders onder ons: er zijn meer extra advertentiemogelijkheden via Messenger op komst.

3. Woon je in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk? Dan is het vanaf nu mogelijk om via messenger rechtstreeks geld te verzender naar je vrienden. Voor de Belgen onder ons is het dus nog even “kinne klopppen”, maar wat niet is, zal zeker nog komen op Facebook.

4. Is het je deze maand al opgevallen dat Facebook-meldingen niet altijd meer chronologisch verschijnen? Facebook meldt dat ze eerst de belangrijkste meldingen willen laten zien. Relevant zijn voor jouw doelgroep én Facebook is dus boodschap.

5. Opgelet! Want Facebook paste de afmetingen van de omslagfoto’s aan. Nieuwe afmeting: 820x428px. U weze gewaarschuwd.


Wil je meer weten over de wondere wereld van Social Media of jouw Social Media kanalen optimaliseren? Neem dan gerust een kijkje op onze website. Misschien kunnen we iets betekenen voor elkaar. Let’s talk.