AP Hogeschool

6 jun 2017
  • positionering
  • social media
  • strategie
  • workshops

In het najaar van 2012 kondigden Artesis en Plantijn aan dat ze voortaan de handen in elkaar zouden slaan onder de naam ‘AP Hogeschool’ (Artesis Plantijn Hogeschool). Talking Heads ging aan de slag als partner om deze herpositionering en de communicatie over de fusie te ondersteunen via sociale media. We namen het project onder handen van A tot Z:

Digitale audit

We deden een digitaal onderzoek naar de huidige sociale media aanwezigheid van Artesis en Plantijn: hoe werden beide organisaties vermeld op sociale media door stakeholders (studenten, personeel, middelbare scholen, overheden, etc.)? Een combinatie van wordtrack-analyse via Engagor en een manuele scan van de gebruikte sociale media platformen leverde heel wat interessante informatie op over het gedrag van stakeholders en de positie van de hogescholen ten opzichte van andere onderwijsinstellingen in de omgeving.

Lanceringsstrategie

Op basis van het communicatieplan van AP Hogeschool en de kennis van de markt die uit de audit kwam, tekende Talking Heads een lanceringsstrategie voor sociale media uit. We stelden een model op van primaire en secundaire doelgroepen en bepaalden de platformen en de inhoud die het best bij deze groepen aansloten.

De focus werd hierbij in eerste instantie gelegd op Facebook, gezien uit de audit bleek dat dit platform het meest gebruikt werd door de doelgroep en de meeste conversatie bevatte over de hogescholen. De bestaande aanwezigheden van Artesis en Plantijn werden geïntegreerd in de kanalen van AP Hogeschool. Een nieuwe Facebook fanpagina zag begin december 2012 het daglicht en bevatte een Memoryspel-applicatie gelinkt aan de Music for Life 2012 campagne rond dementie waarvan AP Hogeschool hoofdsponsor was.

Content en advertising

De inhoud van de pagina werd in lijn van de strategie gericht op de doelgroepen, in het bijzonder op een overwegend studentikoos publiek (met luchtige thema’s zoals ‘Music for Life’, info over studierichtingen, het leven op de campus en de stad Antwerpen, etc.) In de eerste 4 weken na de lancering zorgden we met zeer gerichte Facebook advertising voor een solide fanbasis, extra interactie op de inhoud van de fanpagina en meer deelnames aan het Memory-spel.

Resultaten lancering

Op een maand tijd behaalde de fanpagina van AP Hogeschool:

  • meer dan 3.200 waardevolle fans
  • voldoende interactie op de pagina, met een engagement-ratio die hoger lag dan gemiddeld voor hogescholen in België
  • 3.399 unieke deelnemers aan het Facebook Memoryspel.

De inhoud van de Facebook pagina werd met veel appreciatie ontvangen door de huidige studenten en de meeste interactie kwam van gebruikers uit onze doelgroep (ze deelden en tagden zichzelf in foto’s, reageerden op promovideo’s, etc.).

Workshops en verdere stappen

Na het succes van de lancering op Facebook hebben we verdere stappen genomen waarin we opnieuw positieve resultaten boekten. De communicatiemedewerkers van AP Hogeschool werden door ons opgeleid aan de hand van een workshop om het Community Management van de AP Hogeschool fanpagina op een efficiënte manier op te nemen. We trainden hen in het aanmaken van gevarieerde inhoud en zetten een reactieflow op om vragen en opmerkingen van de fans op te vangen. Daarnaast werd ook een strategie uitgetekend voor het gebruik van LinkedIn en Twitter en fungeren we tot op heden als strategische partner voor sociale media.